Sunday, December 9, 2012

TENUK DAN CIPAN :D

assalamualaikum :)
0407HOURS
Hoii macekk , berhabuk dahh belog kau ni ! what ? last entry was on NOV 4 2011 ? -_____- funguss betul ! wehh ak lpe password belog ni dohh . ni pun tah cmne aku cuba try test ! haaa tediaaa bahasa kauu ~ hahh ! letih den ~ dapat jugokk gilap belog ni balik . so whats up ? well, SPM IS OVERRRR ! horeyyy for me ! that was 2 weeks ago lahh. NOW what ? ohyeahh joli katak lahh kau minahh eh ? eh sorry sikit,
 i will be getting my driving liscene SOON hokayyy *haa kan speaking tetiba ~ ouhh not to forget , 11 DEC ni ade interview kat UTP :) insyaAllah kalau ade rezeki enginneer-to-be lahh pulak . chemical engineering is my first choice . okayy cukup dengan updates pasal aku yg menawan ni .

NOW let's move on to the topic !
TENUK DAN CIPAN ?
ape kes ?
menarik kan ?
haa ni yg nk habaq ni ..
So , aku pnye KETIDAKPUASHATIAN terhadap kawan baik aku iaitu makhluk bernama
SYAQIB SUKIMAN ni sgtlah TINGGI tahap antena jiran belakang rumah aku . hahaha ! so aku pn bermati-matian ala'' larian merentas desa Sekolah Menengah Sains Kubang Pasu buat research pi tny kat abg glasses besor (google) ni ,
 hah ! ni mai aku nk DISCOVER sikit .

jeng..jeng..jeng ~

1. Tak tahan ahh aku tengok muka TENUK dia tu..

2. Aku geram tahap CIPAN nih...!!!!!

3. Apsal buat perangai mcm TAPIR ni?

ketiga -tiga ayat di atas biasa kita dengar tak kiralah kat uni ke kat skolah ke, kedai kopi ke..Kesian Tenuk/cipan/Tapir yang comel ni jadi mangsa kan....tapi Jangan terkejut kalau aku kata, ada jugak orang yang tak kenal Tenuk/cipan/Tapir ni.


Berikut adalah sumber dari abg glasses besor mengenai TENUK /CIPAN/ TAPIR ni ..

The Malayan Tapir (Tapirus indicus), also called the Asian Tapir, is the largest of the four species of tapir and the only one native to Asia. The scientific name refers to the East Indies, the species' natural habitat. In the Malay language, the tapir is commonly referred to as "cipan" or "tenuk."

eh ? nak tahu lg byk definition pi ahh google sndri -_____-

Tapi kalau mim alif lam sin, ni haa ada la beberapa fakta tentang Tenuk/cipan/Tapir :

1. TAPIR adalah antara haiwan di mana rupanya nampak sama sejak tiga juta tahun lalu. Tapir yang kerap dikaitkan dengan 'saudara' dekatnya iaitu kuda dan badak sumbu, sebetulnya mempunyai ciri-ciri tersendiri dan unik dari segi bentuk badan dan habitat.

2. Spesies ini mempunyai kaki yang pendek dengan empat batang jari di kaki hadapan dan tiga batang jari di kaki belakang.

3. Badannya diliputi dengan bulu yang jarang dan mulutnya yang muncung atau cerompong seakan-akan sama seperti belalai gajah. Cerompong inilah yang digunakan untuk mencari makanan kegemaran seperti buah-buahan, daun dan juga rumput di hutan. Haiwan ini memiliki tubuh yang berwarna putih di bahagian tengah dan hitam di bahagian depan serta belakang badan. Bahagian luar telinga Tapir juga berona putih.
*ceyyy
4. Bagaimanapun, anak Tapir lahir dengan jalur dan bintik hitam putih yang semakin lenyap apabila mencapai usia matang. Tapir mampu hidup sehingga 30 tahun. WOW ! menarik kan ?

5. Ia juga dikenali dengan panggilan cipan atau tenuk dalam bahasa tempatan. Tapir menggunakan perbezaan warna pada badannya sebagai satu kelebihan untuk melepaskan diri daripada haiwan pemangsa seperti harimau bintang. Warna hitam putih secara berselang membuatkan haiwan pemangsa keliru dengan batu besar apabila ia terbaring di atas tanah sambil tidur. *hokayy yg ni OHSEM !

6. Tapir yang gemar mandi, adalah perenang yang baik (rajinnya mandi sang cipan ni). Jika diganggu oleh haiwan lain, tapir akan lari ke sumber air yang terdekat untuk menghilangkan diri. Tapir Malaya boleh membesar sehingga 1.8 meter hingga 2.4 meter dan mencapai berat 250 hingga 320 kilogram. Ada juga yang menampung berat sehingga 410 kilogram.


hokayy NOW PRESENTING TENUK yg comeii ituuuu ~


Nak gi bersiram ye bang?


Baby Tenuk Malaya and Mommynya

Alolo ~  comelnye anak Tenuk Malaya ni..


h

hoihh merajuk pehal ? tak puas hati ape ?

 
Ni tenuk omputeh.. tak sma mcm Tenuk Malaya SEBAB tenuk malaya pakai vest hitam dgn sluar putih



eh apsal ?

whoaa ! aku bukan promote haaa ..
just kinda info for all of us memandangkan tenuk ni dh semakin disebut'' pada era globalisasi ini .
ok jaa :) comel lah jugak kan ?
aku pun baru kenal ja tenuk ni . sebelum ni tatauu pun rupa dia .


ha ! tergelak sakan aku sengsorang bila buat entry pasal tenuk nih . woiii mengancam doh ~ sangatlah mencabar minda ala'' MIGHTY MIND CHALLENGE . ngehngehngeh .
 Dear SYAQIB SUKIMAN . NI UNTUK KAU SEMUA TENUK'' NIHH .